CRYOLINE® Mrożenie kebabu
Szwedzki producent Meetab wytwarza mięso do kebabu premium z wysokiej jakości mostka wołowego. W swoim nowoczesnym zakładzie produkcyjnym postawił na technologię Linde opartą o zamrażarkę kriogeniczną CRYOLINE®.
Meetab jest jednym z niewielu producentów mięsa kebabowego, który uzyskał certyfikat FSSC 22000S. Ponadto, firma współpracuje wyłącznie ze starannie wyselekcjonowanymi europejskimi gospodarstwami i ubojniami.
"Niestety, mięso do kebabu często jest wytwarzane z odpadów z ubojni, które są mielone i prasowane na rożnach. My jednak używamy wyłącznie certyfikowanego mostka wołowego premium - który jest zdrowszy i zawiera mniej tłuszczu niż cielęcina zwykle używana do kebabów "- wyjaśnia Gabi Hakim, założycielka Meetab.
W zakładzie produkcyjnym Meetab mięso jest mielone, przyprawiane i grillowane na rożnie – każdy waży ponad 200 kg – przy użyciu opiekaczy gazowych i najnowocześniejszych robotów.
"Dlatego nasze mięso gwarantuje świeży grillowany smak i konsystencję, a nie jest gumowate" - wyjaśnia Hakim.
Po upieczeniu mięsa, roboty wycinają cienkie płatki z obracającego się rożna, które są wprowadzane do zamrażarki kriogenicznej CRYOLINE® firmy Linde. Zamrażarka ma zdolność przetwarzania 500 kg mięsa na godzinę. Szokowo zamrożone mięso, zostaje zapakowane przy użyciu technologii MAP (pakowania w modyfikowanej atmosferze) mieszaniną azotu i dwutlenku węgla.
Technologia kriogenicznego zamrażania szokowego oraz pakowania w modyfikowanej atmosferze pozwalają na zachowanie świeżości, dobrego smaku i konsystencji produktu, jednocześnie eliminując szkodliwe bakterie", wyjaśnia Hakim, dodając, że ta metoda umożliwia również zamrożenie indywidulanie każdego kawałka z wysoką jakością IQF.
Mrożenie kriogeniczne zapewnia mniejsze odwodnienie oraz znacząco redukuje utratę masy produktu co skutkuje większą wydajnością.
Chociaż produkt mięsny Meetab jest ok 20% droższy niż średnia cena mięsa kebabowego w Szwecji, zdołał już zdobyć blisko jedną czwartą udziału w rynku. Producent przewiduje, że w ciągu najbliższych 3-4 lat jego obroty na rynku detalicznym wzrosną nawet czterokrotnie – udowadniając po raz kolejny, że jakość jest kluczem do budowania przewagi konkurencyjnej.
Według badań OBOB kebab jest jedną z najczęśćiej wybieraną przez Polaków potrawą jedzoną poza domem - 40 procent ankietowanych na co dzień wybiera to danie.Z raportu Pyszne.pl 2021 wynika, że po pizzy i burgerach było to trzecie najbardziej popularne dane. Aktualne trendy pokazują, ze na masowym rynku istotną rolę odgrywa grupa konsumentów gotowa zapłacić trochę więcej za jakość produktu i formę podania. Kebab stoi obecnie u progu ścieżki przemiany jakościowej, którą mogliśmy ostatnimy laty obserwować np. na przykładzie wspomnianych burgerów czy też zupełnie niedawno - w segmencie piekarskim. Mięso kebabowe stanowi zatem rynek o bardzo dużym potencjale rozwoju, w szczególności tzw. produktów premium, opartych na nowych pomysłach zastosowania kulinarnego. Ten obszar zostanie w najbliższym czasie zagospodarowanych przez graczy, którzy w swoim modelu biznesowym postawią na wyższą jakość mięsa kebabowego oraz ciekawe propozycje dań z jego wykorzystaniem. Szwedzki producent Meetab jest bardzo dobrym przykładem zastosowania takiego podejścia z sukcesem.